Japan – en innehållsrik lärresa

Under oktober 2012 genomförde Svenskt Tillväxtstrategi, i samarbete med Inspirarum, en lärresa till Japan på uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Syftet var att studera hur Japan arbetar med transporter, innovationer och regional utveckling. Som en del i förberedelsen inför resan genomfördes tre föreläsningar om Japans historia, styrelseskick och praktiska tips inför resan. Föreläsare var anlitade från japanska ambassaden, Stockholms universitet och erfarna japanresenärer.

Dag 1
Söndagen den 30 september lämnade vi svensk mark och landade knappt 13 timmar senare på Narita flygplats. Japan ligger 7 timmar före oss vilket innebar att den lokala tiden var 09.30 när vi landade medan den i Sverige var 02.30 på natten. För att snabbt komma till rätta med jetlagen åkte vi direkt till vårt första företagsbesök på en av Japans största läkemedelsföretag DaiichiSankyo. Företaget berättade bl.a. om deras öppna innovation som är ett samarbete mellan företaget och olika universitet för att ta fram nya läkemedel. Genom att hålla igång till kvällen och sova som en vanlig natt i Japan kom vi ifatt tidsomställningen till nästa morgon.

Dag 2
Svenska ambassaden stod för en introduktion av Japan där vi fick lyssna på och samtala med Exportrådet och Tillväxtanalys. De berättade att Sverige är ett starkt varumärke i Japan. Det finns ca 140 svenska företag i Japan och en stor potential att hitta samarbeten inom äldreomsorgsbranschen. Se Tillväxtanalys rapport. Besöket avslutades med en lunch och intressant samtal med ambassadör Lars Vargö. Efter lunchen tog vi Tsukua Express till Tsukuba, ca 5 mil norr om Tokyo och företaget Cyberdyne. De samarbetar med Karolinska Institutet som genomför kliniska studier av deras upp­finning ”HAL” som hjälper stroke­­patienter med rehabilitering. Läs artikel om det här.

Dag 3
Denna dag ägnades åt att förstå hur Tokyos infrastruktur fungerar. Första besöket var till Tokyo Metropolitan Traffic Control Centre. Vi fick förmånen att få en förevisning av Herr Okasawara, chef för centeret. De har till uppgift att styra, övervaka och informera om Tokyos vägtrafik. Detta sker genom ett imponerande kontrollrum. I Tokyo bor det 13 miljoner människor och det finns 3,1 miljoner bilar. I hela Japan finns 90 miljoner bilar på ca 130 miljoner invånare.

Nästa besök var till Tokyo stad och förvaltningen för ”urban transport”. De är väldigt stolta över sitt trafiksystem, som anses vara världens bästa. Varje dag utnyttjar över 40 miljoner människor tunnelbanan och järnvägen, som drivs av både offentliga och privata aktörer. Att det är olika operatörer märker dock inte resenären eftersom det finns ett väl utvecklat samarbete, bl.a. genom gemensamma kort som resenären kan köpa och som gäller för alla trafikslag. De hade besökt Stockholm och blev imponerade av konsten i tunnelbanesystemet.

Dag 4
Denna dag besökte vi kommunen Akishima, som ligger ett par mil väster om Tokyo, där vi hälsades välkomna av borgmästare Kitagawa. Akishima ligger nästan mitt i Tokyodistriktet med en befolkning på ca 113 000 invånare. Dagen inleddes med information om staden följt en busstur och besök på en grundskola, Azuma shogakkou. Där åt vi en fantastiskt trevlig lunch med elever från sjätte klass som hade försökt lära sig lite svenska ord – jättekul!

Fotbollsidolen var Zlatan! Efter skolbesöket åkte vi till en japansk trädgård där vi besökte både ett Te-hus och en Bonzaiträdgård. Därefter besökte vi ett område som kallades Sangyo Support Square Tama, där man kombinerade yrkesskola, företagscentrum och ett forskningsinstitut. Dagen avslutades med en vänskapsmiddag.

Dag 5
Frukostmöte på Svenska ambassaden med Svenska Handelskammaren i Tokyo. Om man som svensk vill starta en firma i Japan så måste man hitta en person som kan japanska och som hittar i Japan. När IKEA skulle starta i Japan rekryterade man japaner i Sverige som kunde svenska och japanska. ”Om man inte har en beskrivning på japanska så finns inte produkten”. Det finns ett nätverk inom Handelkammaren som kan vara till nytta för den som vill starta verksamhet i Japan. Sverige är en populär förebild som välfärdsland, och många vill se Japan som ett framtida Sverige.

Under dagen träffade vi även Tomas Kåberger och Tetsunari Iida från Japan Renewable Energy Foundation som har till uppgift att undersöka förnyelsebar energialternativ för Japan. Tetsunari Iida är en berömd och kontroversiell forskare, som ofta figurerar i japansk TV. Kåberger är tidigare GD på Energimyndigheten och professor på Chalmers. Det blev ett intressant samtal kring japansk energipolitik och framtiden.

Dag 6
Vårt sista besök gick till Panasonic Center i Tokyo som sedan starten 2002 tagit emot 5 miljoner gäster från 150 länder. Vi bjöds på en rundtur i deras Showroom på temat hållbara städer, framtidens klassrum och hälsovård samt övervakning för ökad trygghet. Vi fick en liten inblick i framtida teknologier kring 3D TV och videokonferenser.

Avslutningsvis…
…var det en fantastisk och omtumlande vecka med stimulerande och spännande möten med människor, kultur, mat och dryck. En vecka räcker inte på långa vägar för att förstå och hinna ta till sig all information och alla intryck av hur samhället, näringslivet och innovationspolitiken fungerar. Trots all negativ media i Sveriges kring Japans ekonomiska kris fungerar landet och företagen väldigt bra och blir allt mer globala. Det finns en hel del för duktiga svenska företag att upptäcka här.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *